Vår telefonservice är stängd  på fredagar tills 28.8.

Dataskyddsbeskrivning - YTK-Föreningen ry

Våra medlemmars integritet är mycket viktig för oss. Vi förbinder oss att skydda våra medlemmars integritet samt följa lagstiftningen som gäller behandling av personuppgifter och dataskydd. Vi ser också till att vi alltid behandlar våra medlemmars personuppgifter på ett säkert sätt.

Vi behöver dina personuppgifter för att hjälpa dig så bra som möjligt vid arbetslivets vändningar. Nedan kan du läsa mer om hur vi samlar in och behandlar dina uppgifter, vilka samarbetspartner vi arbetar med och hur du kan begära åtkomst till uppgifter som gäller dig. Dessutom redogör vi nedan närmare för hur vi har förbundit oss att skydda din integritet i samband med behandlingen av dina personuppgifter.

Vanliga frågor och svar:

• YTK-Föreningen har som mål att förbättra medlemmarnas allmänna och gemensamma yrkesmässiga, sociala och rättsliga förmåner.

Som regel samlar vi in personuppgifter endast från YTK-Föreningens medlemmar själva och endast för de ändamål som nämns ovan och endast i den utsträckning som nödvändigt.

• Varje registrerad har rätt att:

• kontrollera de uppgifter som lagrats om honom eller henne i registret

• kräva att en möjlig felaktig uppgift korrigeras eller att en bristfällig uppgift kompletteras

• begära att personuppgifter som gäller honom eller henne raderas

• begära att behandlingen av uppgifter begränsas med vissa undantag

• överföra uppgifter som lämnats från ett system till ett annat

• anföra besvär hos tillsynsmyndigheten

YTK-Föreningens medlem kan enkelt kontrollera sina uppgifter i medlemmarnas elektroniska OMA+ tjänst. I tjänsten kan medlemmen uppdatera sin kontaktinformation.

I fråga om övrig behandling av personuppgifter kan en begäran skickas per e-post till adressen yhdistys@ytk-yhdistys.fi. Från denna adress skickas sedan möjliga ytterligare anvisningar. Vi svarar på begäran så snart som möjligt, senast inom en månad. Om vi behöver tilläggstid kontaktar vid dig inom en månad. I regel kan uppgifterna granskas avgiftsfritt en gång per år.

• YTK-Föreningen samlar endast sådana personuppgifter som är nödvändiga och behövs med tanke på behandlingsändamålet. Uppgifter samlas eller förvaras inte i stora mängder och inte heller under en längre tid än vad som är nödvändigt för det aktuella ändamålet.

Datasystemen där uppgifterna lagras är tekniskt skyddade och finns i ett låst och väl övervakat utrymme. Datanätet har skyddats med en brandvägg och andra tekniska åtgärder.

Förvaringstiderna för uppgifterna definieras utifrån de gällande lagarna samt med beaktande av behandlingens syfte och behandlingsbehovet.

Dataskyddsbeskrivning för YTK-Föreningen ry:s medlemsregister

• YTK-Föreningen ry
    Postadress: Teollisuuskatu 4, 32200 Loimaa
    yhdistys@ytk-yhdistys.fi

• YTK-Föreningen ry
    Teollisuuskatu 4, 32200 Loimaa
    yhdistys@ytk-yhdistys.fi
    tfn 02 760 76400

• YTK-Föreningens medlemsregister

• Behandlingen av personuppgifter grundar sig på artikel 6.1 punkter c) och f) i EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679). Behandlingen av personuppgifter är nödvändig för att upprätthålla Föreningens medlemsregister och för att tillhandahålla medlemsförmåner.

I princip grundar sig behandlingen av personuppgifter på Föreningens lagstadgade skyldighet att upprätthålla ett medlemsregister och tillhandahålla medlemsförmåner. Föreningen kan också behandla dina personuppgifter på grundval av andra lagstadgade skyldigheter, till exempel lagring i enlighet med bokföringslagen. Föreningen har legitima intressen i sin verksamhet, såsom vidareutveckling av verksamheten och undersökning av eventuellt missbruk, och dina personuppgifter kan också behandlas på dessa grunder.

Syftet med registret är att säkerställa att medlemmarnas personuppgifter hanteras i tid under medlemskapet, underhåll och utveckling av registret, marknadsföring, direktmarknadsföring och även hantering av dokumentation om avslutade medlemskap i personuppgiftssystemet.

• Vi behandlar i regel våra medlemmars personuppgifter. Utöver detta behandlar vi uppgifter om personer som har varit medlemmar, ansökt om att få bli medlemmar, kontaktat YTK-Föreningen i övriga ärenden eller besökt YTK-Föreningens webbsidor. Dessutom kan vi samla uppgifter om personer som i anslutning till sitt medlemskap är delaktiga, har någon skyldighet eller har någon annan anknytning till YTK-Föreningen.

• a) Personuppgifter

• Efternamn, förnamn, tilltalsnamn
    • Personbeteckning

• Postspråk

• Modersmål

• Postadress, postnummer

• Landskod

• Telefonnummer

• E-postadress

• Kön

b) Medlemsuppgifter

• Start- och slutdatum för medlemskap

• Orsaken till utträde

• Medlemsnummer

• Medlemsavgiftsinformation
    • Uppgifter om fullmakt för e-faktura

• Uppgifter om medlemmarnas samtal: Den som ringt identifieras med stöd av telefonnumret då det är fråga om en medlem i YTK-Föreningen. I registret samlas information om medlemmarnas telefonsamtal i form av tidpunkt för samtalet, samtalets längd och koden för den handläggare som tog hand om samtalet. Medlemmarnas samtal lagras. Föreningen spelar in kundtjänstsamtal för att trygga samtalsparternas rättigheter med anknytning till ärendet. Dessa inspelningar kan också användas för att utveckla kundservicens kvalitet. Inspelningen sker på ett informationssäkert sätt och används inte för andra ändamål och utlämnas inte till utomstående.

• användarens IP-adress

• klockslag för besöket

• besökta sidor

• använd webbläsartyp

• webbadress från vilken användaren har kommit till YTK-Föreningens webbsidor

• server från vilken användaren har kommit till YTK-Föreningens webbsidor.

• I regel erhålls personuppgifterna från anslutningsblanketten som medlemmen själv skickade till Föreningen. Dessutom i samband med att Föreningen uppdaterar sina medlemmars kontaktuppgifter erhålls också information från Befolkningsdatasystemet och posten. För de gemensamma medlemmarna i YTK-Föreningen och Allmänna arbetslöshetskassan YTK kommer medlems- och kontaktuppgifterna att behandlas och tas emot på grundval av parternas samtycke för att tillhandahålla avtalsenliga medlemskapsförmåner till medlemmarna.

• Vid YTK-Föreningen bestäms personalens rätt att behandla medlemmars personuppgifter utifrån en användarbehörighet baserad på den anställdas arbetsuppgifter. Även utomstående tjänsteleverantörer som befullmäktigats av YTK-Föreningen kan behandla personuppgifter i begränsad utsträckning. De behandlar uppgifterna för YTK-Föreningens del och räkning. Behandlingen omfattas av ett avtal som är bindande för parterna och där kraven som gäller dataskydd och sekretesskyldighet beaktas. Äganderätten till uppgifterna överförs inte från YTK-Föreningen till en tredje part och en tredje part har inte heller rätt att använda uppgifterna i större omfattning än vad som krävs för uppdraget. Vi kan dessutom lämna ut medlemmars personuppgifter till myndigheter med stöd av 13 kap. i lagen om utkomststöd. Utlämnande grundar sig på lagen eller skyldigheterna som gäller dataskydd.

Föreningen kan lämna ut dina personuppgifter på order av domstol eller motsvarande.

I fråga om Allmänna arbetslöshetskassans och YTK-Föreningens gemensamma medlemmar behandlas och mottas medlems- och kontaktuppgifter mellan parterna med stöd av medlemmens samtycke.

• I regel utlämnas uppgifter inte utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. I vissa situationer kan YTK-Föreningen i samband med tillhandahållandet av tjänster använda resurser och servrar som finns på olika hål i världen. YTK-Föreningen kan således överföra dina personuppgifter utanför det land där tjänsterna används och möjligen också till länder utanför EU och EES-området, vars lagstiftning inte erbjuder något särskilt skydd för personuppgifter eller vars dataskyddslagstiftning är mycket annorlunda. I dessa fall säkerställer YTK-Föreningen att det finns en rättslig grund för överföringen av uppgifter och att användarens personuppgifter skyddas i enlighet med den tillämpliga lagstiftningen, till exempel genom att (vid behov) använda standardavtal godkända av de vederbörliga myndigheterna samt förutsätta att vederbörliga tekniska och praktiska dataskyddsåtgärder vidtas.

• YTK-Föreningen behandlar dina personuppgifter i detta register så länge YTK-Föreningen har en sådan giltig grund för behandling av uppgifter som beskrivs i punkt 4 i denna dataskyddsbeskrivning samt under en skälig tid därefter.

• YTK-Föreningen samlar endast sådana personuppgifter som är nödvändiga och behövs med tanke på behandlingsändamålet. Uppgifter samlas eller förvaras inte i stora mängder och inte heller längre än vad som är nödvändigt för det aktuella ändamålet.

Datautrustningen med vilken personuppgifterna behandlas samt underhåll och förstöring på ett säkert sätt garanterar att tredje parter inte olovligen får tillgång till personuppgifter. ADB-utrustningen och datanätet har skyddats fysiskt och de finns i ett låst och övervakat utrymme. Datanätet har skyddats med en brandvägg och andra tekniska åtgärder.

Endast personer som fått fullmakt av den personuppgiftsansvarige har tillgång till registret. Åtkomsten till uppgifter, program och system har genom tekniska metoder (användarnamn, lösenord) begränsats endast till personer som sköter arbetslöshetskassans uppgifter. Tillträde till lokaler där sekretessbelagda uppgifter behandlas eller arkiveras beviljas endast personer som behöver ha tillträde till lokalerna för att kunna sköta sina uppgifter. Produktionslokalernas ytterdörrar skyddas av ett övervakningssystem. Övervakningen av anställda sker med hjälp av ett passerkontrollsystem. Registeranvändarna omfattas av tystnadsplikt och får således inte vidarebefordra uppgifter de behandlar.

• Som registrerad har du åtskilliga möjligheter att påverka behandlingen av dina personuppgifter. Vi svarar på begäran så snart som möjligt, senast inom en månad. Om vi behöver tilläggstid kontaktar vi dig inom en månad. I frågor som gäller utövandet av dina rättigheter ber vi dig kontakta den kontaktperson som nämns i punkt 1 i denna beskrivning.

Du har följande rättigheter:

a) Rätt att få åtkomst till de personuppgifter som insamlats om dig

Varje YTK-Föreningen-medlem kan enkelt granska sina uppgifter i YTK-Föreningens e-tjänst OMA+. I OMA+ kan man dessutom uppdatera kontaktuppgifter och skicka skyddade meddelanden till YTK.

I fråga om övrig behandling av personuppgifter kan en begäran skickas per e-post till adressen yhdistys@ytk-yhdistys.fi. Från denna adress skickas sedan möjliga ytterligare anvisningar. I begäran om granskning ska du detaljerat redogöra för vilka uppgifter du vill granska och för vilken tid. En begäran om granskning kan i regel göras avgiftsfritt en gång per år.

b) Rätt att begära rättelse av personuppgifter som samlats in om dig

Om du upptäcker fel eller brister i dina uppgifter kan du skicka en begäran om rättelse till oss. Vi rekommenderar att du lämnar in begäran via tjänsten OMA+.

c) Rätt att begära radering av personuppgifter som samlats in om dig

Vi är skyldiga att på din begäran radera personuppgifter från vårt register om någon av följande grunder uppfylls och inget annat föranleds av lagstiftningen eller myndighetsföreskrifterna i fråga om skyldigheten att förvara uppgifter:

• personuppgifterna behövs inte längre för de ändamål för vilka de behandlades,

• du återkallar ditt samtycke och det finns ingen annan laglig grund för behandlingen,

• du motsätter dig behandlingen på grund av din speciella personliga situation och det finns ingen motiverad orsak för behandlingen,

• behandlingen av uppgifterna strider mot lagen,

YTK-Föreningen kan med stöd av ett berättigat intresse eller lagstiftningen ha rätt att behandla dina personuppgifter också en tid efter att ditt medlemskap har upphört att gälla.

d) Rätt att begära begränsad behandling av personuppgifter som samlats in om dig.

Du kan begära att Föreningen begränsar behandlingen av dina personuppgifter om:

• du bestrider de registrerade uppgifternas riktighet eller lagligheten av behandlingen av uppgifterna, eller om du har invänt mot behandlingen av uppgifterna i enlighet med dina rättigheter kan du begära oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till att bara lagra dem. I det här fallet kommer behandlingen av uppgifterna att begränsas till lagring av uppgifterna endast tills det att uppgifternas riktighet har verifierats eller det har varit möjligt att kontrollera om våra legitima intressen har företräde framför dina intressen.

e) Rätt att överföra uppgifter du lämnat från ett system till ett annat

Du har rätt att få personuppgifter som du lämnat till YTK-Föreningen i strukturerad, allmänt användbar och maskinläsbar form samt rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

f) Rätt att anföra besvär hos tillsynsmyndigheten

Om en eventuell meningsskiljaktighet med anknytning till behandlingen av dina personuppgifter inte kan lösas i samförstånd mellan dig och YTK-Föreningen, har du rätt att föra ärendet till dataombudsmannens byrå för avgörande.

Kakor skadar inte din enhet och kan inte användas för att sprida skadlig programvara. Genom att godkänna alla kakor säkerställer du att du får bästa möjliga användarupplevelse på vår webbplats. Om du vill kan du ändra webbläsarens inställningar så att du hindrar antingen alla kakor, eller endast sådana kakor som inte kommer direkt från YTK-Föreningens tjänst. Du kan också ändra webbläsarens inställningar så att du får information om när kakor används. Om alla kakor har hindrats kan YTK-Föreningens webbtjänst sluta att fungera antingen helt eller delvis.

Hurdana kakor använder vi?

Funktionella kakor

Vår webbplats behöver dessa automatiskt aktiverade kakor för att kunna erbjuda en bra och säker användarupplevelse. Funktionella kakor ska alltid användas, eftersom de är nödvändiga för att webbplatsen ytk-yhdistys.fi ska fungera korrekt.

Statistiska kakor

De statistiska kakornas uppgift är att producera eller ge oss information, på basis av vilken vi kan förbättra användbarheten och kundupplevelsen på vår webbplats. Dessa kakor berättar för oss hur mycket våra tjänster används, på vilket sätt de används och vad som behöver beaktas i utvecklingen av tjänsterna.

Till exempel tjänsten Google Analytics, som vi använder, drar nytta av statistiska kakor. Vi undersöker alltid samlingsdata och lagrar inga personliga uppgifter om användningen av webbplatsen.

Kakor som används för att rikta innehåll

Dessa kakor hjälper oss att rikta innehåll, tjänster och erbjudanden till dig enligt hur du har använt webbplatsen ytk-yhdistys.fi. Med hjälp av dessa kakor kan vi erbjuda dig skräddarsytt innehåll, till exempel mer information om utkomstskyddets betydelse.

Marknadsföringskakor

Marknadsföringskakor hjälper oss och våra pålitliga samarbetspartner att placera riktad reklam till webbplatser för företag som deltar i marknadsföringssamarbetet. Dessa kakor görs huvudsakligen av leverantörer av reklamplattformar (såsom Facebook, Google och AdForm).

Med hjälp av marknadsföringskakor kan vi komplettera informationen som utnyttjas för riktad marknadsföring med information från tredje parter. På detta sätt kan vi erbjuda förmåner och marknadsföring som bättre svarar på dina behov. Vi använder till exempel Googles och Facebooks reklam- och uppföljningstjänster i utarbetandet av riktad reklam.

Kakornas förvaringstid

Funktionella kakor förvaras under webbsessionen.

Andra kakor förvaras enligt användningsändamålet i cirka en månad eller tills du tar bort dem.

• På detta personregister och behandlingen av personuppgifter som ingår i registret tillämpas Finlands lagstiftning samt EU-lagstiftning som är direkt tillämplig i Finland, såsom EU:s dataskyddsförordning.

• Vi förstår dataskyddets betydelse för våra medlemmar och för dem som besöker vår webbplats, och vi strävar efter att även till dessa delar hålla oss i framkant vad gäller utvecklingen. YTK-Föreningen kan göra ändringar i denna dataskydds- och registerbeskrivning. Ändringarna publiceras på denna sida.