Hem Studentmedlemskap

YTK för studerande

Alltid bättre förberedd för arbetslivet!

Ett studentmedlemskap i YTK hjälper dig att göra övergången till arbetslivet. Bli medlem och få tillgång till alla tjänster i arbetslivet!

Vad sägs om olycksfallsförsäkring för fritiden eller ett samtal till en jurist om det finns något du undrar över i arbetsrelaterade frågor? Eller kanske behöver du tips för att hitta jobb, behöver virusskydd till din bärbara dator eller drömmer om en prisvärd veckoslutssemester eller en yogakurs? Dessa och många andra av YTK:s arbetslivstjänster är till nytta för dig redan under studietiden när du håller på att ta steg mot arbetslivet, så vad funderar du på?! Gå med nu!

BTW, i studerandemedlemskapet ingår inte medlemskap i YTK Arbetslöshetskassa. Om du arbetar, lönar det sig att bekanta sig direkt med kassamedlemskap eller komplett medlemskap i YTK!

Studentmedlemskap, 1 € i månaden!

Med ett studentmedlemskap får du tillgång till alla tjänster i arbetslivet för bara 12 euro per år, eller bara 1 euro per månad!

Obs!

Om du har gått med som studentmedlem före 2024 kommer ditt medlemskap att fortsätta utan årsavgift.

Studerandemedlemskapet är avsett för studerande som är på väg in i arbetslivet, dvs. nya medlemmar. Du kan inte omvandla ett komplett medlemskap eller ett kassamedlemskap i YTK till ett studerandemedlemskap utan att förlora ditt medlemskap i arbetslöshetskassan.

Läs alla regler för studentmedlemskap

kaksi opiskelijaa kalansilmälinssillä kuvattuna

Studentmedlemskap och arbetslöshetskassan

Som studerandemedlem omfattas du inte av arbetslöshetskassan. Om du börjar sommarjobba eller arbetar vid sidan av studierna ska du ansluta dig till YTK Arbetslöshetskassan genom att välja antingen ett kassamedlemskap eller ett komplett medlemskap. Du kan ansluta dig till arbetslöshetskassan när du är arbetstagare.

Redan utfört arbete vid sidan av studierna, till exempel sommararbete, bidrar till ”arbetsvillkoret och därmed till din rätt att få en högre inkomstrelaterad dagpenning än FPA:s grunddagpenning efter utexamineringen.

Med dagpenningskalkylatorn kan du testa hur stor dagpenningen är för YTK-medlemmar med olika inkomster!

Förmåner för studentlivet

OBS! Utkomstskyddstjänster ingår inte i studerandemedlemskapet.