LinkedIn – alltså vadå? Lär dig behärska nätverkarverktygen i arbetslivet

Emmi Keskiaho, kommunikationsplanerare

Undrar du vad Linkedin är och hur den kan vara till nytta just för dig? Eller har du redan kommit igång och behöver lite mer LinkedIn-sparring för att få ut allt? LinkedIn-kurserna är ett återkommande önskemål bland våra medlemmar. Vi tog än en gång fasta på önskemålet och ordnade en LinkedIn-kurs i samarbete med LinkedIn-proffset och arbets- och organisationspsykologen Juho Toivola. Läs webbinariets frågor och svar på vår blogg och se Juhos instruktionsvideor!

Frågor och svar

Hur ser en bra LinkedIn-profil ut? Vad menas med nätverkande? Hur bär man sig åt på LinkedIn, hur kommer man igång och hur publicerar man eget material? Många funderar på det här och undrar var de ska börja. Läs frågor och svar från webbinariet nedan!

  • Vad är LinkedIn och hur skiljer den sig från till exempel Facebook och Instagram? Den tydligaste skillnaden mellan LinkedIn och andra sociala medier är att LinkedIn tydligt är kopplat till arbetslivet. Man är på LinkedIn i sin yrkesroll och representerar sin arbetsgivare och pratar utifrån sin egen yrkesroll.

    Varför ska man gå med i LinkedIn? Om kommunikation eller att till exempel samla information utanför din egen organisation ingår i ditt arbete, är LinkedIn ett bra verktyg för det, vid sidan om din telefon och e-post. Om det finns ett behov av att sälja, få samarbetspartner, rekrytera eller marknadsföra är LinkedIn också en bra plattform. LinkedIn kan också användas till annat inom arbetslivet: att lära sig nytt, söka nytt arbete, bygga nätverk, få ett anseende som expert eller uppnå andra personliga mål – även det här kan man använda LinkedIn till.

    För vem lämpar sig LinkedIn? Människor i vissa branscher och yrken är mer på LinkedIn. Sådana är till exempel handel och den tekniska branschen och it-branschen. LinkedIn används aktivt av ledare, chefer, experter, försäljare, marknadsförare, HR-personer, ekonomiexperter och olika tjänstemän. Många tror att LinkedIn är en social plattform för tjänstemän, medan LinkedIn uttryckligen är en plattform för praktiskt arbete i vissa andra länder. Om du har ett sådant arbete som inte är så vanligt på LinkedIn kan du vara en föregångare och gå med. Allt oftare börjar även sektorer och arbetsuppgifter som traditionellt inte har varit representerade i LinkedIn synas där, till exempel frisörer eller tandskötare.

  • Vilken roll har profilen på LinkedIn? Profilen innehåller information som kan användas för att hitta dig. Med hjälp av den kan man lära sig om en person och dennas bakgrund. Man kan till exempel gå till LinkedIn för att titta på bakgrunden hos en person som tagit kontakt. Där kan man också söka efter experter från en viss organisation och bekanta sig med deras profiler innan man kontaktar dem.

    Hur kan jag förbättra min profils synbarhet? Sökningar i LinkedIn görs ofta på engelska. Det här är värt att beakta genom att till exempel ha nyckelord också på engelska i sin sammanfattning. Fundera över vilka nyckelord du själv skulle använda för att söka efter dina kunskaper och styrkor och använd dessa i din profil. Kontrollera att din profil innehåller sådana termer som man vanligtvis använder inom din bransch och sådana som ofta används för att beskriva dina arbetsuppgifter och kunskaper.

    Hur gör man så att profilen ser så proffsig och bra ut som möjligt? Det viktigaste är att profilen innehåller mycket information. Det största misstaget är om profilen inte innehåller tillräckligt med beskrivande information om till exempel arbetserfarenhet, eller om profilen inte är mångsidig. Fyll alltså i din profil noggrant och berätta om dig själv och din arbetserfarenhet. Skriv en fritt formulerad presentation i fältet Om och fyll i en tydlig rubrik vid ditt namn. Det är också värt att satsa på bakgrundsbilden och din profilbild.

    Vem kan se min profil? Kan man själva påverka vad som visas och till vem? Du kan själv bestämma vem som kan se din profil. Om du vill bli hittad är det en bra idé att du gör din profil offentlig. Du kan själv välja vilka profiluppgifter som visas till användare som inte har en profil i LinkedIn och till användare som redan har en profil. Inställningarna hanterar du i Redigera offentlig profil och länk i din profil.

    Svenska, finska eller engelska? Eller alla? Spelar det nån roll? Det beror på dina egna målsättningar och på vilken typ av människor du interagerar med. Om du huvudsakligen arbetar med svensk- eller finskspråkiga personer i Finland, men ditt arbete innebär kontakter på engelska, är en profil på engelska att rekommendera. Också i en svensk- eller finskspråkig profil är det bra att ha några nyckelord på engelska.

    Är det värt att ha ett premiumkonto? Varför och i vilka situationer fungerar det? Bekanta dig med innehållet i Premium och bedöm om du behöver tilläggstjänsterna. Det kan vara bra att i lugn och ro pröva gratisversionen av LinkedIn först, och om du känner att den inte räcker till, kan du överväga att byta till den avgiftsbelagda versionen.

    Ska all arbetserfarenhet nämnas i profilen? Tänk på det som att du visar ditt CV. Räkna upp åtminstone dina senaste och viktigaste jobb.

    Vad ska det stå i rubriken? Rubriken är en viktig del av profilen. Det är den som visas i sökningen, förutom din bild och ditt namn. Den får gärna beskriva dina viktigaste kompetenser och arbetserfarenheter.

    Var lägger jag till mina kontaktuppgifter? E-postadress, telefonnummer och andra kontaktuppgifter visas högst upp i profilen under Kontaktinfo. Se till att dina kontaktuppgifter finns åtminstone där. Du kan också lägga till dem i avsnittet Om.

    Hur skriver man en intressant presentation? Presentationen sammanfattar ofta den egna kompetensen och erfarenheten. Berätta också vad du är intresserad av och var du ser dig själv i framtiden, vart du är på väg och vilka yrkesmässiga mål du har. Du ska alltså också berätta om din framtid och inte bara om det du gjort hittills. Det här är väsentligt då du söker jobb.

    Ska jag bifoga min CV i min profil? Det kan vara bra att bifoga din CV i din profil om du har en särskilt meriterad CV med till exempel beskrivningar av projekt som du har deltagit i, om den är imponerande visuellt eller om den fungerar som ett prov på ditt yrkeskunnande. Å andra sidan är det möjligt att lägga till samma uppgifter i din LinkedIn-profil, varvid CV:n kanske inte ger mervärde.

    Hur lägger jag till mitt eget kompetensområde i min LinkedIn-profil? Gå till din profil och välj Lägg till profilavsnitt. Där hittar du avsnittet Kompetenser.

    Vem kan se min profil? Du kan hantera dina synlighetsinställningar i Redigera offentlig profil och länk. Den menyn finns i din profil.

    Hur ska arbetserfarenhet inom volontärarbete eller organisationer anges i LinkedIn och hur man gör det? Det finns ett avsnitt i din profil för Volontärarbete, där du kan ta upp dina erfarenheter.

    Hur anger jag om jag har haft flera olika arbetsuppgifter inom samma organisation? När du lägger till olika roller hos samma arbetsgivare kan LinkedIn ordna dem så att arbetsgivaren bara nämns en gång, och de olika rollerna visas under den i kronologisk ordning.

    Hur byter jag e-postadress? I din egen profil (Kontoinställningar - Inloggning och säkerhet- E-postadresser) där kan du också hantera e-postadresser som är kopplade till ditt konto.

    Var stänger jag av aviseringar om ändringar i min profil? Gå till Synlighet - Dela profiluppdateringar med ditt nätverk – Nej.

    Många känner mitt gamla namn, hur lägger jag till det? Du kan lägga till ditt tidigare namn till din profil under Redigera introduktion - Lägg till tidigare namn.

    Hur tar jag bort min profil? Du tar bort din profil under Kontoinställningar - Kontohantering – Stäng konto. Du kan också låsa din profil för en viss tid eller koppla samman din profil till en annan profil under Kontohantering.

    Vilken slags text gällande arbetshistoria fungerar bäst? Berätta tillräckligt mycket om dina arbetsuppgifter, ansvarsområden och prestationer så att läsaren kan bilda sig en bra helhetsuppfattning om av vad du har gjort och åstadkommit.

    Hur skriver jag text i det stora övre bildfältet på min sida i samband med bilden jag lagt till? På LinkedIn är det bäst att lägga till en rektangulär bakgrundsbild till din profil. Texten fogas in med hjälp av ett bildredigeringsprogram innan du lägger till bilden till LinkedIn. Om du inte behärskar bildredigering rekommenderar vi att du ber om hjälp av en bekant som kan kombinera bilden och texten.

    Hur infogar jag till exempel hobbyn till profilinformationen? LinkedIn har inget separat avsnitt för hobbyer. Du kan lägga till sådana under Kompetenser, eller berätta om dem i texten om dig själv under Om.

    Öppen för – hur ställer jag in det här så att mitt val inte är synligt för alla? När du lägger till det här alternativet i din profil kan du välja vem du vill att det här valet ska vara synligt för. Det finns två alternativ: alla LinkedIn-användare eller endast användare med en rekryteringslicens. Om en representant för din nuvarande organisation har en rekryteringslicens strävar LinkedIn efter att denna inte ser din Öppen för-status. LinkedIn kan dock inte garantera att det här alltid fungerar.

    Hur rekommenderar jag en medlem i mitt nätverk? Gå till profilen för den person du vill rekommendera och välj Rekommendera under Mer. Du kan be att personen rekommenderar dig själv på samma ställe.

    Kommer LinkedIn att publiceras på finska? Saken har varit på tapeten ett tag, men det finns ingen officiell information om en lansering.

    Var kan jag rapportera en falsk profil eller olämplig kontakt? ​​​​​​​Öppna personens profil och klicka sedan på ikonen Mer och klicka sedan på Rapportera/Blockera.

  • Hur använder jag LinkedIn i min jobbsökning? Hur ska man uttrycka sig om man vill byta jobb? Det största hindret är att profilen inte visar att du letar efter ett jobb. Skriv det därför i din profil. Berätta hurdant jobb du letar efter och var. Berätta om det i dina inlägg också. Ju mer du berättar om din kompetens och dig själv, desto bättre kan arbetsgivare bedöma din lämplighet för dem.

    Hur skiljer jag mig från andra arbetssökande? Måste jag kunna posta allt möjligt och chatta på LinkedIn? Är det till nytta då jag söker jobb? Många studier visar att cirka 90 % av människorna inte lämnar några spår om sig själva på LinkedIn, dvs. att de inte kommenterar, reagerar eller gör egna inlägg. Således är endast en liten minoritet på 10 % aktiva på LinkedIn. Om du tillhör den här minoriteten och gör egna inlägg skiljer du dig redan från mängden. Kontaktförfrågningar med meddelanden samt privata meddelanden är också ett bra sätt att skilja sig från mängden eftersom få använder dem.

    Ska man göra två separata profiler om man har två helt olika kompetenser? Detta är naturligtvis ett alternativ, men tillsammans kan kompetenserna också vara en styrka som kan vara till oförutsägbar nytta i arbetslivet. Det kan vara just den här kombinationen som öppnar dörrarna för dig. Människor med mångsidig bakgrund och olika karriärer är ofta intressanta och dessa olika sidor och kunskaper är värda att lyftas fram.

    Kan jag söka jobb så att min nuvarande arbetsgivare inte ser det, hur gör man? Har du funderat på att berätta för din arbetsgivare att du vill byta jobb? Det kan till och med hända att arbetsgivaren förhåller sig konstruktivt till saken och stöder dig i dina ambitioner. Ett annat alternativ är att aktivera Öppen för i din profil på ett sådant sätt att det endast visas för personer med rekryteringslicens. För det tredje är det värt att överväga var du vill arbeta och direkt kontakta rekryterare, chefer eller andra representanter på de här arbetsplatserna och få igång en diskussionen via privata meddelanden.  

    Var hittar jag lediga jobb i LinkedIn? Lediga jobb visas på flera ställen. LinkedIns jobbmeny har mängder av jobb och de kan sökas med olika sökfunktioner. Du kan också hitta lediga jobb i LinkedIn-grupper. Dessutom publiceras det jobb i enskilda inlägg eller på organisationers sidor. Därför är det en bra idé att följa sådana organisationer som intresserar dig och nätverka med personer som intresserar dig, så att du ser deras statusuppdateringar i ditt flöde.

    Vilka viktiga saker bör man göra på LinkedIn när man söker nytt jobb?​​​​​​ Det är bra att använda LinkedIn så mångsidigt som möjligt. Fyll i din profil noggrant och skriv om dina arbetsuppgifter, projekt, prestationer, intressen och framtida mål. Bjud in personer som intresserar dig till ditt nätverk och öppna konversationer med dem med privata meddelanden. Reagera och kommentera inlägg som gjorts av andra och gör egna inlägg också. Tänk på att endast ca 10 % av användarna på LinkedIn är aktiva och att du kan en av dem.

  • Hur mycket används LinkedIn vid rekrytering? LinkedIn är för närvarande den överlägset populäraste plattformen för söka kunniga medarbetare. Yrkesrekryterare använder sig nästan alltid av LinkedIn då de söker kunniga personer i rekryteringssammanhang.

    Ofta söker man människor som har arbetat inom vissa organisationer eller personer med viss kompetens. Därefter avgränsar man och riktar in sig på personer som uppfyller kriterierna. Rekryterarna tittar lika mycket på personer som för närvarande har ett arbete som dem som tidigare har haft en lämplig position och har intressant kunskap.

    Kan en rekryterare se min profil om den inte är offentlig? ​​​​​​​Informationen i sådana profiler går inte att se med användargränssnittet för rekryterare.

  • Hurdant material lönar det sig att publicera och finns det något man borde undvika? Det finns ingen anledning att bekymra sig över innehållet alltför mycket. Skriv om det du tänker på och se hurdana reaktioner du får. När du läser vad andra publicerar märker du att var och en skriver om sina egna tankar till exempel gällande arbete, intressen, aktuella frågor och till och med familjeliv då det har anknytning till arbetslivet. Hitta din egen stil och skriv om dina tankar.

    Hur lyfter man fram sin kompetens i ett inlägg? Du kan ta upp ditt eget kunnande i dina egna inlägg till exempel genom att dela dina tankar om aktuella frågor inom ditt eget område, dela din expertis med andra i form av olika tips och råd och delta i diskussioner genom att berätta om dina egna åsikter och tankar.

    Hur ska jag våga göra egna inlägg? Kom ihåg att vi alla är människor. Alltför ofta tänker vi på vad andra tycker om oss. Som bekant tänker de inte just på dig, eftersom de har annat att tänka på. Människor har en mild eller neutral inställning till aktivitet på LinkedIn. Inget går sönder och inget dåligt händer om du är aktiv på LinkedIn. Däremot kan många positiva saker ske när du vågar ta steget och bli en mer aktiv användare.   

    Vilken tid på dygnet ska jag posta? Publicera på vardagar och på morgonen. Det spelar dock ingen större roll när du publicerar. Inläggen får synlighet oavsett när de publicerats och det är inläggets attraktionskraft som avgör om den sprider sig i större utsträckning.

    Vad är det för skillnad mellan ett inlägg och en artikel? En artikel är längre än ett inlägg. Artiklar är inte särskilt populära på LinkedIn. De får inte lika många visningar som inlägg och stiger inte så lätt upp i informationsflödet. Därför är ett inlägg att föredra framom en artikel. 

    Vilken roll spelar hashtaggarna i ett inlägg?​​​​​​ Hashtaggarna har i synnerhet att göra med hur lätt det är att hitta informationen. Om du vill bli sammankopplad med ett visst tema kanske du vill använda hashtaggar som anknyter till det.

  • Var går gränsen för vem man tar med i sitt nätverk? Kan jag skicka inbjudningar till främlingar? Hur kan jag få mer kontakt med personer som jag inte känner sedan tidigare? I de officiella användarvillkoren står det att man endast ska lägga till sådana personer som man känner till sitt nätverk. LinkedIn var ett förtroendenätverk när det grundades, och då gick man i god för dem som var med i ens nätverk. Numera är LinkedIn mer ett kommunikationsmedel och dess natur har förändrats. Du kan skicka en kontaktförfrågan till alla användare som intresserar dig och bifoga ett meddelande som förklarar varför du vill nätverka med dem. Människor är vanligtvis glatt och positivt inställda till sådana inbjudningar.

    Hur bifogar jag ett meddelande i mobilversionen? I mobilversionen kan du lägga till ett meddelande under Mer och Gör kontaktinbjudan mer personlig.

    Hur ser en bra inbjudan ut? En bra kontaktinbjudan har ett meddelande. Berätta för mottagaren varför du bjuder in denna till ditt nätverk. Du kan också berätta lite om dig själv.

    Anonym stalking eller rejält med eget namn och bild? Alla kan överväga detta själva. Upplever du det problematiskt att andra LinkedIn-användare kan se att du har besökt deras profiler? Om inte, kan du alldeles väl använda ditt eget namn och ditt eget foto. Du kan förhålla dig till profilbesök på LinkedIn på samma sätt som till att du skulle besöka någons webbplats. Det är bra att se vem som har besökt din profil. Du kan kontakta besökare, erbjuda din hjälp och skicka kontaktinbjudningar.

    Vad är det bästa sättet för att börja nätverka? Om du nyligen har börjat använda LinkedIn och vill bygga upp ditt nätverk, kan du börja med att först bjuda in personer som du känner, t.ex. via ditt arbete eller hobbyer. Därefter kan du utöka nätverkandet till organisationer som intresserar dig och till dem som arbetar där.

    Hur borde man upprätthålla sitt nätverk? Du kan upprätthålla kontakten med personerna i nätverket genom att diskutera via privata meddelanden. Du kan kommentera deras inlägg och de kan i sin tur kommentera dina inlägg. Sådant kan ge upphov till goda yrkesmässiga diskussioner. Följ med vad som händer i ditt nätverk: vilka jobbbyten och andra karriärförändringar som är aktuella.

    Vad betyder numret som syns vid de egna kontakternas profiler? Nummer ett betyder att du är nätverkad med personen. Nummer två betyder att personen är nätverkad med någon som är med i ditt nätverk.

Aktuella samtalsämnen

Tillbaka

Linkki kyselyyn