Hem Håll dig uppdaterad inom den senaste tekniken – studera för att bli en cybersäkerhetsexpert på 90 dagar!

• Kunskapsutveckling
  • Studier

I takt med utvecklingen och digitaliseringen tillgängliggörs tiotusentals jobb i Finland varje år för personer med teknikkompetens och det finns ett ständigt behov av nya experter. Tillsammans med universitet och ett antal andra teknikbolag erbjuder Microsoft en öppen och kostnadsfri studieväg på universitetsnivå inom cybersäkerhet och molnteknik.

Är du intresserad av cybersäkerhet men vet inte var du ska börja? Vill du påbörja en ny karriär inom teknologi eller har du kanske redan teknisk kunskap, men vill kunna validera dina färdigheter? Denna mikroexamen inom cybersäkerhet ger dig nya färdigheter på bara 90 dagar. Tillsammans med dig på studievägen finns företagsmentorer inom branschen som delar med sig av sina egna historier från karriären och gör dig bekant med ämnena som ska studeras på vägen.

”Denna mikroexamen är en ny typ av arbetslivsinriktade studier som kompletterar andra kompetenser. Vem som helst med tillräcklig motivation kan studera, och studieframstegen beror på individens egna schema och motivation. Mikroexamina föds ur arbetslivets behov och möjliggör därmed också sysselsättning”, säger Matti Sarén, rektor för yrkeshögskolan i Kajana.

Företagsmentorer från branschen delar med sig av sina arbetslivserfarenheter inom cybersäkerhet

I programmet Microsoft Skills for Jobs är vi med och hittar lösningar på kompetensbristen och utvecklar framtidens experter. Genom denna mikroexamen kan vi även upprätthålla och utveckla kompetensen inom vår egen personal. Studievägen gör det möjligt att bekanta sig med branschen med en låg tröskel”, säger Merja Ranta-aho, HR-direktör på Elisa. Elisa är en av våra företagsmentorer inom branschen.

Mentorerna inom branschen erbjuder perspektiv på arbetslivet genom att dela med sig av sin expertis inom ämnena som studeras under kursens gång. Med hjälp av företagsmentorerna kan du få ökad förståelse för hur man arbetar med cybersäkerhet i olika organisationer och få större förståelse kring hur ett jobb inom cybersäkerhet kan se ut. Mentorerna har dessutom förberett arbetslivsbaserade uppgifter som en del av studierna. Företagsmentorerna inom branschen har en genuin önskan att anställa nya talanger som utexamineras från studievägen – kan du bli nästa?

”Cyberbranschen står inför en kritisk talangbrist. Det behövs olika bakgrunder för att hantera dagens och framtidens komplexa utmaningar”, säger Maria Bique, medgrundare och vd för Cult, som utvecklat CyberCoach.

”Vi gick samman för att utveckla en mikroexamen i cybersäkerhet så att vem som helst, oavsett bakgrund, kan hoppa in och skapa en säkrare framtid för oss alla. På CyberCoach vill vi bidra till att göra det möjligt för människor att starta sin cyberkarriär utan tidigare arbetslivserfarenhet och skapa en arbetsplats där annorlunda är normen”, fortsätter Bique.

Med en mikroexamen i cybersäkerhet kan du utöka dina arbetsmöjligheter

• Möjlighet till ett meningsfullt och välbetalt arbete
  • Framtida tekniska färdigheter
  • Tillgänglig för alla
  • Kostnadsfritt
  • 12 ECTS
  • Möjlighet att studera i din egen takt, oavsett var och när, på 90 dagar.
  • Inga tidigare tekniska färdigheter krävs
  • Den första modulen kan genomföras på finska eller engelska. Ytterligare moduler kan genomföras på engelska.

Synliggör dig på LinkedIn!
Skapa en profil och uppdatera den med de färdigheter som du har fått genom cybersäkerhetsutbildningen. Låt din virtuella jobbsökningsassistent arbeta för din räkning och lägg tid på saker som är viktiga för dig.

Kolla in hur: Rock Your LinkedIn Profile Online Class | LinkedIn Learning, tidigare Lynda.com

När kan jag studera med inkomstrelaterad dagpenning?
Om du är arbetslös kan du studera tillgängliga universitetskurser på deltid utan att det påverkar din arbetslöshetsersättning. Enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa räknas studier som deltidsstudier ifall omfattningen är mindre än 5 ECTS per månad. I så fall har studierna ingen inverkan på arbetslöshetsförmånen.

När kan jag studera med inkomstrelaterad dagpenning?

Som tekniker är du med och bygger framtidens Finland!

Få reda på mer och hitta dina möjligheter:
Start studying now: Edukamu.fi
​​​​​​​Find out more about the program here: Microsoft Skills For Jobs