Hem Arbetslivsguide Semester

Semester

Under anställningsförhållandet tjänar arbetstagaren in betald ledighet, dvs. semester. Semesterlagen (162/2005) innehåller allmänna bestämmelser om intjäning av semesterdagar och lön för semestertid, men i kollektivavtalen har man ofta kommit överens om bättre villkor än i lagen.

På den här sidan hittar du mer information om frågor som gäller semester, som semesterlön, intjäning av semester, semesterpenning och semesterersättning.

Hur stor är semesterlönen?

För semestern betalas åtminstone den ordinarie lönen eller genomsnittliga lönen. En person med vecko- och månadslön får sin normala lön under semestern. Läs mer.

Hur intjänas semester?

Arbetstagaren intjänar semester enligt antalet arbetade månader. Semesterns längd påverkas av anställningsförhållandets längd. Läs mer.

Vad betyder semesterpenning?

Utbetalning av semesterlön grundar sig antingen på ett kollektivavtal, ett anställningsavtal eller en praxis på arbetsplatsen. Det finns ingen rätt till semesterpenning utan ett särskilt avtal. Semesterpenningen betalas antingen före eller efter semestern, beroende på avtalet, som en del av den årliga semesterlönen. Läs mer här.

Vad är semesterersättning?

Med semesterersättning avses i allmänhet ett sådant penningbelopp som betalas till arbetstagaren vid utgången av anställningsförhållandet för de semesterdagar som inte har tagits ut. Läs mer.

​​​​​​​Titta på också på Lakiruutu-videon: Intjäning av semester i särskilda situationer

Utbildningstips

Du kan också bekanta dig med ämnet i Online-utbildningsbiblioteket som tillhör dina medlemsförmåner. För att kunna se utbildningarna ska du vara registrerad som användare av Online-utbildningsbiblioteket. Om du redan har utnyttjat din avgiftsfria medlemsförmån och börjat använda tjänsten, logga in och klicka direkt på utbildningarna via länkarna nedan. Om du ännu inte har registrerat dig i tjänsten kan du göra det i våra medlemmars tjänst OMA+ i avsnittet Webbinarier och utbildningar.

Anställningsjuridiska lagar – semesterlagen